Tulburari ale mirosului

Pierderele de miros pot rezultat din congestie nazala sau blocajul narilor, sau poate fi un simptom al afectarii sistemului nervos, adica neurogene. Termenul medical pentru pierderea mirosului este anosmie. O pierdere partiala a mirosului este numita hiposmie. Pierderea mirosului este deseori cauzata de conditii care afecteaza mucoasele care captuseste pasajele nazale. Reactiile alergice sunt o cauza comuna de pierdere a mirosului. Astfel de reactii pot fi declansate de polen (febra fânului), parul de animale, alimente, sau medicamente.

Infectii cailor respiratorii superioare pot provoca inflamatii ale pasajul nazal si sunt cauze frecvente de pierdere a mirosului. Aceste infectii includ raceala, sinuzita, si gripa.

Simtului olfactiv este adesea pierdut in tulburari care împiedica aerul de a ajunge la o anumita zona a mucoasei nazale în cazul în care se afla situati receptorii mirosului. Aceste tulburari pot include polipi nazali, deformari nazale, si tumorile nazale. Tulburari ale creierului care afecteaza impulsurile neuronale dintre creier si receptorii din nas responsabil pentru mirosul poate duce la pierderea mirosului deopotriva. Astfel de tulburari includ anevrismul cerebral sau tumora cerebrala. Chiar si procesul de imbatranire poate afecta transmiterea semnalelor dintre creier si receptorii mirosului aflati in nas.

Pierderea brusca a mirosului asociata cu slabiciune sau amorteala în brate sau degete, mai ales daca apare pe o singura parte a corpului, poate fi un semn de accident vascular cerebral. Sa se solicite asistenta medicala imediata (apel 112) daca simtiti slabiciune sau amorteala pe o parte a corpului dumneavoastra.